Berlínské metro bude hlídat technologie CBTC – poprvé bude možný poloautomatizovaný provoz
- Linky berlínského metra U5 a U8 budou vybaveny moderním vlakovým řídicím systémem Trainguard MT pro poloautomatizovaný provoz (GoA2).
- Díky technologii CBTC se zkrátí intervaly mezi vlaky a kapacita linek se zvýší až o 30 %.
- Konverze bude dokončena do roku 2032, aniž by byl přerušen pravidelný provoz.
Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) poprvé zavede v Berlíně na linkách metra U5 a U8 systém řízení vlaků založený na systému CBTC (Communication Based Train Control – řízení vlaku založené na komunikaci). Moderní systém Trainguard MT CBTC, který umožní poloautomatizovaný provoz s úrovní automatizace GoA2, dodá společnost Siemens Mobility na linku U5 do roku 2029 a na linku U8 do roku 2032. Kapacita obou linek se zvýší přibližně o 30 %.
Hodnota zakázky je přibližně 200 milionů eur a jsou připraveny i dlouhodobé smlouvy na údržbu technologie. Technicky vzato, CBTC umožňuje intervaly mezi vlaky kratší než 100 sekund. Technologie rovněž výrazně zlepší spolehlivost a dochvilnost obou linek metra. Siemens Mobility provede konverzi během běžného provozu, což umožní na obou linkách největšího německého metra nerušený provoz vlaků, a to po celou dobu trvání projektu.
Michael Peter, CEO společnosti Siemens Mobility, řekl: „Investice do naší špičkové technologie CBTC pro metro je skvělou zprávou pro cestující v Berlíně. Díky ní budou moci vlaky na linkách jezdit v poloautomatizovaném režimu s intervaly každých 100 sekund. To znamená zvýšení kapacity pro cestující v Berlíně o 30 % i optimální odpověď na zvyšující se požadavky na ochranu klimatu a rostoucí potřeby mobility. Naše osvědčené systémy CBTC pro metro už fungují v mnoha velkých městech po celém světě včetně Singapuru, Paříže a New Yorku.“
Systém řízení vlaků Trainguard MT pro linky metra U5 a U8 v Berlíně
Linky BVG U5 a U8 budou vybaveny systémem Trainguard MT po celé délce trati 40 kilometrů, zahrnující všech 26 stanic na lince U5 a 24 stanic na lince U8. Siemens Mobility kompletně nahradí stávající signalizační systém svou digitální technologií CBTC, která umožní efektivnější a centralizované monitorování provozu a vyšší úroveň automatizace a konektivity. Po instalaci systému bude poloautomatizovaný provoz umožňovat vlakům nepřetržitou komunikaci se stacionárním zařízením, automatický provoz podle přesně stanovených bezpečnostních intervalů, provést nouzové brzdění a autonomní akceleraci a brzdění. Řidič se tak může soustředit na nástup a výstup cestujících, vizuálně sledovat trasu a v případě nouze zasáhnout. Díky využívání reálných dat o poloze vlaků a jejich rychlosti může být na trati provozováno více vlaků s kratšími časovými rozestupy.
Digitalizace zajišťuje vyšší efektivitu na železničních tratích
V rámci obchodní jednotky Rail Infrastructure, která představuje globálního lídra na trhu železniční infrastruktury, nabízí společnost Siemens Mobility širokou škálu inteligentních řešení, široké produktové portfolio pro železnici, včetně městské hromadné dopravy. Řešení Trainguard MT CBTC od společnosti Siemens Mobility je předním řešením pro systémy řízení vlaků v městské hromadné dopravě. V současnosti ho využívá 56 provozovatelů na pěti kontinentech, ve 25 zemích a 49 městech pro optimalizaci jejich metra a příměstských železničních systémů, což umožňuje efektivnější, udržitelnější a ekonomičtější provoz. Trainguard MT je nejrozšířenější řídicí systém na světě a je aktuálně nasazen na 96 linkách metra ve 4 351 vlacích, které denně přepraví více než 30 milionů cestujících. Systém dokáže maximalizovat kapacitu a výkon nových i stávajících železničních systémů a umožňuje plně automatizovaný provoz vlaků.
Zdroj fotografií: "BVG/Oliver Lang"