Společnost Siemens Mobility absolvovala první zkušební jízdy s vodíkovou jednotkou v Bavorsku
- Vozidla se zásobníky energie Mireo Plus B (dvouzdrojové trolej/akumulátor) a Mireo Plus H (vodíkové palivočlánkové) doplňují portfolio moderních elektrických trakčních jednotek Mireo o bezemisní řešení pro neelektrizované tratě
- Vodíková jednotka Mireo Plus H bude ověřována na železničních tratích v okolí Augsburgu
- Provoz pro cestující bude zahájen v polovině roku 2024
Společnost Siemens Mobility dokončila první zkušební jízdy jednotky Mireo Plus H v Bavorsku. Dvouvozová vodíková palivočlánková trakční jednotka bude v polovině roku 2024 nasazena do provozu s cestujícími na trasách mezi Augsburgem a Füssenem a Augsburgem a Peissenbergem na železniční síti Bayerische Regiobahn (BRB). Plánuje se pilotní provoz jednotky po dobu 30 měsíců s podporou spolkové země Bavorsko. Bavorsko a společnost Siemens Mobility podepsaly s tímto související partnerství rozvoje v roce 2021.
Karl Blaim, jednatel a finanční ředitel společnosti Siemens Mobility: „Ve spolupráci se spolkovou zemí Bavorsko jsme dosáhli důležitého milníku pro budoucnost alternativních řešení u vozidel. Naše jednotka Mireo Plus H s vodíkovým palivovým článkem bude jezdit bezemisně mezi Augsburgem, Füssenem a Peissenbergem. Toto vozidlo nabízí udržitelné řešení pro železniční tratě, které nejsou liniově elektrizovány.“
Bavorský ministr dopravy, Christian Bernreiter: „Během 30 měsíců provozu s cestujícími otestujeme vodíkové vozidlo v celé řadě každodenních podmínek. Výsledky testů pak rozhodnou o tom, zda se rozhodneme využívat vodíková vozidla na dalších tratích v Bavorsku. Naším cílem je do roku 2040 ukončit v Bavorsku provoz dieselových vozidel v příměstské a regionální železniční osobní dopravě. Vedle liniové elektrizace tratí a využívání vozidel s akumulátorovými bateriemi může být vodíkové řešení důležitým faktorem pro dosažení tohoto cíle.“
Bavorský ministr hospodářství Hubert Aiwanger:„Tímto prvním vodíkovým vozidlem činí Bavorsko další krok směrem k budoucnosti vodíkové technologie. Realizací pilotního projektu společně s našimi partnery, společnostmi Siemens a Bayerische Regiobahn, uskutečňujeme vodíkovou budoucnost a zároveň získáváme klíčové praktické know-how pro uplatnění udržitelných vodíkových inovací.“
Arnulf Schuchmann, generální ředitel společnosti Bayerische Regiobahn (BRB):„Můžeme poprvé naživo vyzkoušet vodíkovou jednotku Siemens Mobility na běžné trati a intenzivně se připravit na provoz s cestujícími v příštím roce. Jako druhou největší železniční společnost v Bavorsku nás obzvlášť těší důvěra, kterou nám politici, Bayerische Eisenbahngesellschaft a Siemens Mobility projevili, když nám svěřili zkušební provoz. Čistý vodík je dalším řešením regionální osobní dopravy, která bude šetrná ke klimatu. Jako součást skupiny Transdev přikládáme ochraně životního prostředí velký význam a rádi podporujeme inovativní projekty zaměřené na budoucnost."
Více informací o vozidlech Mireo Plus H z portfolia Siemens Mobility
Mireo Plus H je moderní vozidlo využívající vodíkovou technologii, které vychází z osvědčené platformy regionálních trakčních jednotek Mireo společnosti Siemens Mobility. Dva palivové články umístěné na střeše vozidla a vyrovnávací lithium-iontová akumulátorová baterie zajišťují mobilitu zcela bez emisí CO2. Systém elektrického trakčního pohonu, využívající kombinaci vodíkových palivových článků a vyrovnávací lithiové akumulátorové baterie, dodává trakční jednotce vysoký trakční výkon 1,7 MW pro zrychlení až 1,1 m/s² a maximální provozní rychlost až 160 km/h. Provozní dojezd vozidla se pohybuje mezi 1 000 a 1 200 kilometry na jedno naplnění nádrže. Mireo Plus H se díky důmyslným technickým řešením vyznačuje nejnižšími náklady na životní cyklus ve srovnání s ostatními vozidly na palivové články na trhu. Zásoby vodíku lze rychle doplnit za pouhých 15 minut. Jednotka Mireo je navržena pro energeticky úsporný provoz, tím je šetrná k životnímu prostředí. S cílem minimalizovat spotřebu energie využívá lehké podvozky s vnitřním rámem, lehkou vozovou skříň z profilů z hliníkové slitiny, pečlivě řešenou aerodynamiku, komponenty trakčního pohonu s vysokou účinností a inteligentní řízení elektrického systému. To vše účinně pomáhá k docílení nízké spotřeby energie a ke snížení nároků na její zdroje. Řešení velké části těchto systémů bylo svěřeno vývojovým pracovníkům Engineeringu Siemens Mobility v České republice, zejména v Praze a v Plzni.
Vývoj alternativních řešení v železniční dopravě je součástí strategie udržitelnosti společnosti Siemens Mobility. Společnost se dlouhodobě věnuje problematice udržitelné mobility a platforma regionálních vozidel Mireo je jedním z klíčových produktů společnosti. A to nejen jako čistě elektrické vozidlo, které lze nasadit tam, kde je k dispozici liniová elektrizace, ale i ve variantě pro tratě bez liniové elektrizace. A to s využitím zásobníků energie na bázi vodíkové technologie či lithiových akumulátorových baterií.
Na celostátní konferenci Chytrá a čistá mobilita, která se koná v rámci Evropského týdne mobility v Praze dne 19. září, se Jiří Pohl ze společnosti Siemens Mobility věnuje tématu udržitelné mobility.
V dopoledním bloku přednese Jiří Pohl, Senior Engineer společnosti Siemens Mobility, příspěvek s názvem „Bezemisní udržitelná multimodální mobilita“ a v odpoledním bloku se zaměří na komplexní řešení vodíkových vozidel a infrastrukturního energetického zázemí pro jejich provoz, ve vazbě na využívání nadbytečné elektrické energie z volatilních obnovitelných zdrojů, zejména větrných.
Siemens Mobility, s.r.o., Communications
Kontakt pro média: Petra Kracíková
+420 731 124 197
petra.kracikova@siemens.com
Pro ostatní informace kontaktujte naše kontaktní centrum:
+420 800 90 90 90
siemens.cz@siemens.com
Připojte se k nám na Facebooku www.facebook.com/SiemensCzech nebo na X @SiemensCzech.